Een ontsnapte slachtkip, een boomgaard en een moordzaak hebben meer met elkaar te maken dan je denkt in deze zwarte komedie over alledaagse corruptie in Roemenië.
Een pick-up truck met opgehokt pluimvee tuft door het Roemeense landschap. Dan stuitert de truck over een hobbel in de weg en weet precies één van de kippen met een elegante fladder uit het laadruim te ontsnappen richting een zekere vrijheid.
Die zelfredzame kip blijkt een metafoor voor heel Roemenië in Paul Negoescu’s Men of Deeds, een zwartkomische aanklacht tegen alledaagse corruptie. Zoals in zoveel andere Roemeense films kan je namelijk niemand vertrouwen in deze bijtende satire die zich voornamelijk afspeelt op het platteland dat grenst aan Moldavië. Je moet het dus op je eigen houtje doen, maar Men of Deeds laat ook zien hoe lastig dat is in een systeem dat volledig berust op corruptie, klein en groot.
De sukkelige Ilie (Iulian Postelnicu) weet er alles van. Deze politieagent heeft het stadsleven verruild voor het platteland om het zwaarste werk te ontvluchten en een luizenleventje te omarmen. In een komische vroege scène probeert hij zijn schrale appartementje in de grote stad te verkopen, zodat hij een felbegeerde boomgaard kan overnemen. Alles schreeuwt midlifde crisis, iets wat zijn gehaaide ex-vrouw er heerlijk inwrijft. De ironie is dat er op zijn nieuwe post meer gebeurt dan alleen gestolen bedlakens. Een man is gruwelijk vermoord, een bijl heeft de achterkant van zijn hoofd opengehaald. “God, hij ziet er verschrikkelijk uit,” zegt een voorbijkomende dorpeling.
Plotsklaps zit Ilie met een pittige moordzaak opgescheept, eentje die ook nog eens in de doofpot moet worden gestopt. Het is eigenlijk gruwelijk, terwijl het ook allemaal best komisch is. Dat is vooral te danken aan het sterke scenario van Radu Romaniuc en Oana Tudor, waarin een schijnbaar onschuldig dorp geleidelijk aftakelt in een morele beerput. Het gewicht van dit morele verval rust op de schouders van Iulian Postelnicu die een geweldige rol neerzet als de getergde politieagent. Met zijn glazige blik en ingezakte lichaamshouding is hij een heerlijke oen, een beetje als de kip aan het begin van de film die wel zijn ontsnapping uit de stad heeft georchestreerd, maar niet weet waar hij vervolgens heen moet met zijn leven. Postelnicu wringt tot het bittere einde komedie uit dit tragikomische personage, ook als de pistolen afgaan en het dorpsleven vervalt in pure chaos.
Hugo Emmerzael
LINKS
- “Ik zit in een periode van mijn leven waarin ik humor en afstand nodig heb om met bepaalde dingen om te gaan,” legt regisseur Paul Negoescu uit aan Cineuropa over zijn zwartkomische film.
- De Roemeense film zit tjokvol urgente satires, al staat deze cinema vooral bekend om grillige, rauwe en realistische films over corruptie, criminaliteit en trauma. Filmcriticus Carmen Grey stelde voor BFI een lijstje op van de tien niet te missen Roemeense films.
- De kip in film staat bijna altijd voor iets. Recentelijk pluisde Pluk-schrijver KEES Driessen de merkwaardige relatie tussen Werner Herzog en het gevogelte uit in een video-essay voor Filmkrant.
Amsterdam
dinsdag
29 augustus
Randprogramma
Vanaf 18:00
Stenen Hoofd
Amsterdam
Kunstinstallaties, bowlingbaan en ander vermaak
Op het festivalterrein is er van alles te beleven!
Het festivalterrein met bar en foodtrucks op het Stenen Hoofd opent dagelijks om 18:00 uur.
Openlucht filmprogramma
Vanaf 21:30
Stenen Hoofd
Amsterdam
Short
deze titel maken we binnenkort bekend
Men of Deeds
Paul Negoescu | Roemenië | 105′
Een ontsnapte slachtkip, een boomgaard en een moordzaak hebben meer met elkaar te maken dan je denkt in deze zwarte komedie over alledaagse corruptie in Roemenië.
woensdag
23 augustus
Randprogramma
Vanaf 18:00
Stenen Hoofd
Amsterdam
Kunstinstallaties, bowlingbaan en ander vermaak
Op het festivalterrein is er van alles te beleven!
Het festivalterrein met bar en foodtrucks op het Stenen Hoofd opent dagelijks om 18:00 uur.
Openlucht filmprogramma
Vanaf 21:30
Stenen Hoofd
Amsterdam
Short
deze titel maken we binnenkort bekend
Soft
Joseph Amenta | Canada | 87′
Drie tieners laten zich meeslepen in het zomerse nachtleven van Toronto. Wanneer een vriendin van het trio verdwijnt, wordt hun vriendschap op de proef gesteld.