Wes Anderson, maar dan als Europese punker: dat is zo’n beetje hoe we de wereld zien als we die bekijken door de ogen van eenzame twintiger Amanda. Lukt het haar om een jeugdvriendschap nieuw leven in te blazen?
“Zit je nou midden in de nacht levensadvies te vragen aan een ex-junk op het internet?” De kerel met wie Amanda via ChatRoulette een goed gesprek dacht te kunnen aanknopen, wijst haar terecht. En terecht. “Als je mij om advies vraagt, kan ik je enkel adviseren om iets te veranderen in je leven.”
Dat dat nodig was, hadden wij tegen die tijd ook al wel in de gaten. Amanda leidt een leven van diepe eenzaamheid, verstopt achter een pantser van kan-me-niet-schelen. Ze is in de twintig maar heeft de omgangsvormen van een nukkige tiener en klampt zich vast aan de dingen die haar troost boden toen ze een kind was. Amanda is net terug van een studie in Frankrijk, waar ze ook al flink alleen was, en in Turijn kent ze alleen haar familie – onverschillige moeder, oudere zus die druk is met haar eigen gezin. Oh ja, en de huishoudelijke hulp, de enige met wie Amanda écht een band heeft – maar die mag van haar moeder haar vriendin niet meer zijn.
Regisseur/scenarist Carolina Cavalli maakt Amanda’s isolatie invoelbaar in eigenzinnige scènes. Als Amanda op zaterdagmiddag naar de bioscoop gaat, zitten er alleen maar mensen in de zaal die net als zij intermenselijk contact nogal ingewikkeld vinden. En als ze naar een “hardcore rave” gaat, staat de industriële loods niet vol met een horde extatische dansers maar schuifelen er alleen wat dolende zielen rond, op meters afstand terwijl ze elkaar amper durven aan te kijken.
Kortom: we beleven de wereld zoals Amanda die ziet en vooral voelt. Dat is een nogal wereldvreemde en gestileerde wereld – ergens op het kruispunt van de quirkyness van Wes Anderson, de kurkdroge humor van Aki Kaurismäki en de Griekse gekte van makers als Yorgos Lanthimos en Athina Rachel Tsangari (zie bijvoorbeeld Chevalier, een paar jaar terug op Pluk).
Die wereld wordt op scherp gezet wanneer Amada er achter komt dat ze toen ze jong was wél een vriendin had. Een boezemvriendin zelfs, een hartsvriendin, een bff. Plotseling heeft Amanda een missie: ze moet en zal de vriendschap met deze Rebecca nieuw leven inblazen. Dat die inmiddels aan pleinvrees leidt en al tijden haar kamer in haar ouderlijk huis niet heeft verlaten, mag niet deren. Zo wordt deze zelfverzekerde debuutfilm ook een portret van een verloren, defaitistische generatie waarin mentale problemen eerder regel dan uitzondering zijn.
Joost Broeren-Huitenga
Utrecht
woensdag
16 augustus
Randprogramma
Vanaf 18:00
Basecamp Utrecht
Kunstinstallaties, bowlingbaan en ander vermaak
Op het festivalterrein is er van alles te beleven!
Het festivalterrein met bar en popcorn op Nijverheidsweg 16 opent dagelijks om 18:00 uur.
Openlucht filmprogramma
Vanaf 21:30
Basecamp Utrecht
Short
deze titel maken we binnenkort bekend
Amanda
Carolina Cavalli | Italië, Frankrijk | 93′
Als verwend nest uit een rijke familie ontbreekt het de 24-jarige Amanda maar aan één ding: vrienden. Wanneer ze ontdekt dat ze als peuter veel omging met Rebecca, heeft Amanda een nieuwe missie: haar ervan overtuigen dat ze nog altijd beste vriendinnen zijn.
donderdag
24 augustus
Randprogramma
Vanaf 18:00
Stenen Hoofd Amsterdam
Kunstinstallaties, bowlingbaan en ander vermaak
Op het festivalterrein is er van alles te beleven!
Het festivalterrein met bar en foodtrucks op het Stenen Hoofd opent dagelijks om 18:00 uur.
Openlucht filmprogramma
Vanaf 21:30
Stenen Hoofd Amsterdam
Short
deze titel maken we binnenkort bekend
Amanda
Carolina Cavalli | Italië, Frankrijk | 93′
Als verwend nest uit een rijke familie ontbreekt het de 24-jarige Amanda maar aan één ding: vrienden. Wanneer ze ontdekt dat ze als peuter veel omging met Rebecca, heeft Amanda een nieuwe missie: haar ervan overtuigen dat ze nog altijd beste vriendinnen zijn.
De Stille Nachtclub
Na de film
Circustent
Silent Disco in de tent
Verschillende DJ’s